Feestje
Een spectaculaire nieuwsbrief, echt!
Ja, dat zeggen ze allemaal. Wat is er zo spectaculair aan dan? Krijg ik er nog iets bij, een e-book ofzo? Niet? Waarom moet ik die nieuwsbrief van jou gaan lezen dan? Kun je er iets meer over vertellen voordat ik zomaar mijn e-mailadres geef?
Waarom je m'n nieuwsbrief moet lezen?
Nou kijk.
Je HOEFT natuurlijk helemaal niks.
Sterker nog, als je geen ondernemer bent, zou ik je zelfs afraden om je aan te melden voor mijn nieuwsbrief. Want dan heb je er denk ik weinig aan en kun je beter iets anders gaan lezen.
Een leuk boek of zo.
Maar als je zelfstandig ondernemer bent en best wat inspiratie of tips kunt gebruiken die je werk makkelijker maken, dan vind je mijn nieuwsbrief waarschijnlijk wel interessant.
In onderstaand interview met mezelf (ik was tenslotte ooit journalist), stel én beantwoord ik de belangrijkste vragen die je misschien nog hebt:
Gaat je nieuwsbrief alleen maar over schrijven?
‘Nee, zeker niet. Ik mag dan tekstschrijver en schrijfcoach zijn, mijn nieuwsbrief gaat soms zelfs meer over ondernemen dan over schrijven.
Hoewel je als ondernemer waarschijnlijk al lang hebt gemerkt dat je bijna dagelijks wat moet schrijven. Want misschien heb je zelf ook een nieuwsbrief. Of een blog. En heb je een website, met een e-book. Of ben je actief op social media.
Het kan ook dat je dit soort dingen graag effectiever zou willen inzetten, maar niet goed weet hoe. Of waar je het beste kunt beginnen. In mijn nieuwsbrief laat ik zien hoe ik dat doe, in de hoop dat je er iets aan hebt.
Daarnaast deel ik soms mijn blogs, die ook altijd over ondernemen en schrijven gaan. Meestal leg ik daarin iets uit en geef ik concrete tips, maar soms is het een persoonlijk verhaal. Om je te inspireren of mij iets beter te leren kennen.
En als ik nieuws heb, deel ik dat ook in mijn nieuwsbrief. Zo heet dat ding tenslotte niet voor niets.’
Hoe vaak verschijnt de nieuwsbrief?
‘Ongeveer één keer per maand. Dat is ook hoe vaak ik vroeger een brief ontving van mijn nichtje waar ik als kind een trouwe penvriendin-relatie mee had.
Nou wil ik niet zeggen dat alles wat in de jaren tachtig een geweldig idee was nog steeds goed werkt. Maar die frequentie maakte wel dat ik zo halverwege de maand altijd hoopvol naar de brievenbus rende.
Het is natuurlijk mijn doel om jou rond de 15e net zo verwachtingsvol je inbox te laten openen, dus één nieuwsbrief per maand is daarvoor in mijn ervaring precies genoeg.’
En wat is het verschil tussen een nieuwsbrief en e-mailmarketing?
‘Ja hallo, die zag ik niet aankomen. We hadden toch afgesproken dat het interview alleen over MIJN nieuwsbrief zou gaan?
Zucht.
Weet je wat?
Ik schrijf er wel even een blog over.
Vergeet je daarna niet om je aan te melden voor mijn nieuwsbrief?’
‘Wat ik doe? Weglaten wat niet belangrijk is en uitvergroten wat wel. Niet alleen in mijn nieuwsbrief, maar eigenlijk in alles wat ik schrijf.'
video
En dit ben ik in anderhalve minuut:
Meld je hier aan
Ik beloof plechtig dat ik enkel leesvoer verstuur waarvan ik denk dat je er als ondernemer iets mee opschiet. Vind je het niks, dan kun je je onderaan gewoon weer uitschrijven. No hard feelings.