Tarieven

Wat kost een tekstschrijver?

Wat kost een tekstschrijver nou precies? Wil je een kort antwoord (mijn tarief) of een goed antwoord (met meer uitleg over hoe een tekstschrijver werkt)? Ik gok beide, dus hieronder leg ik je alles uit wat je moet weten over tekstschrijvers en hun tarieven.

Tarieven tekstschrijver

Wat kost een tekstschrijver?

Dit lijkt een simpele vraag, maar ik ben graag grondig. Dus om je een antwoord te geven waar je ook écht wat aan hebt, moeten we eerst drie andere vragen beantwoorden.

Wat je precies betaalt voor een tekstschrijver hangt van deze dingen af:

  1. Hoeveel ervaring heeft de tekstschrijver?

  2. Waarvoor huur je de tekstschrijver in?

  3. Hoe bepaalt de tekstschrijver zijn of haar prijs (via een uurtarief, een tarief per woord of een projectprijs)?

Ervaring is van invloed op het tarief

Ken je die kapsalon die in zo’n beetje elke grote Nederlandse stad én op Bali zit? Wil je daar je haar laten knippen, dan gaat dat natuurlijk zomaar niet. Je moet eerst kiezen uit vijf opties.

Mag je haar worden aangeraakt door een stylist, advanced stylist, top stylist, master stylist of een creative director? Die eerste rekent 57 euro voor een haircut en een quick dry. Bij die laatste betaal je voor hetzelfde 96,50 euro.

Het mag duidelijk zijn dat je bij de eerste ook iets anders krijgt dan bij de laatste. Want de creative director heeft veel meer knipervaring en waarschijnlijk door de jaren heen ook extra cursussen en opleidingen gedaan.

Het gevolg: beter haar.

En dat wil je, want je kan maar één keer een eerste indruk maken bij dat belangrijke gesprek. Of op die bruiloft waarvan de foto’s nog jaren later op tafel komen. Of, dat wil je niet. Want er moet gewoon een simpel stukje af op deze doodnormale dinsdag, waarop je haar verder geen belangrijke taken heeft.

Werkt bij tekstschrijvers precies hetzelfde. Alleen geven wij daar niet zulke spannende namen aan. Zouden we eigenlijk wel moeten doen. Maar: hoe meer schrijfmeters, hoe hoger de kwaliteit, hoe meer effect en hoe hoger de prijs.

Dus, moet jij jezelf vraag 2 stellen.

Waarvoor huur je de tekstschrijver in?

Dit noemen we ook wel de ‘wat levert het op?’ vraag.

Het woord tekstschrijver is een containerbegrip, want niet alle tekstschrijvers doen hetzelfde. Papier werkt anders dan online. En elke tekst heeft weer een ander doel. De prijs is voor elk doel (dat wat jij met de tekst wilt bereiken) ook anders.

Huur je een tekstschrijver in om een landingspagina te schrijven die heel goed gevonden wordt door Google? Dan zoek je een schrijver met een uitstekende pen én verstand van SEO.

Heb je een tekstschrijver nodig die blogs voor je schrijft waarmee je een onverwoestbare relatie kunt opbouwen met je potentiële klant? Dan zoek je een zakelijk blogger die zowel nuttige informatie als persoonlijkheid en emotie in een lekker leesbare tekst kan stoppen.

Kun je zelf zoekwoordenonderzoek doen en heb je veel ideeën voor content, maar alleen geen tijd om ze op papier te zetten (en ook niet al te veel haast)? Dan heb je aan een wat minder ervaren tekstschrijver genoeg.

Zoek je gewoon vulling voor een website die het verder om wat voor reden dan ook niet van de kwaliteit moet hebben? Dan kun je ook een student inhuren die nog veel moet leren en de lat niet zo hoog legt.

Je kunt je misschien voorstellen dat de vier hiervoor omschreven tekstschrijvers allemaal een ander tarief hebben.

Rest ons alleen nog vraag 3: werkt de tekstschrijver met een uurtarief, tarief per woord of projectprijs?

Wat een uurtarief jou wel en niet vertelt

Werkt iemand met een uurtarief?

Dan lijkt dat misschien handig, omdat je zo verschillende tekstschrijvers goed met elkaar kunt vergelijken. Maar het zegt niks over hoe snel iemand werkt. En wat zijn declarabele uren? Een laag uurtarief (als je het mij vraagt is dat: onder de 65 euro) is vaak ook een signaal voor weinig ervaring of wat minder kennis in huis.

Nogmaals: zijn ervaring en kennisniveau minder belangrijk voor de klus die jij in de aanbieding hebt, dan kan een lager uurtarief juist een goede match zijn.

Vergelijk het met de zoektocht naar een koophuis.

Herken jij een dragende muur, heb je zelf tijd om te klussen en vind je dit leuk om te doen? Dan heb je liever niet dat er een gloedjenieuwe keuken of badkamer in een huis zit. Want daar betaal je extra voor, terwijl je het waarschijnlijk niet nodig hebt.

Heb je twee linkerhanden? Dan wil je geen doorrookt behang of ouderwetse bedrading en betaal je dolgraag een beetje meer voor nieuwbouw of een recent gerenoveerd huis. Zodat je alleen je spullen hoeft te verhuizen, kaarsjes aan hoeft te steken en ontspannen op de bank kunt ploffen.

Andere opties: tarief per woord of projectprijs

Een tarief per woord is iets wat ik persoonlijk vooral uit de journalistiek ken.

Ik vind het niet ideaal om de waarde van een tekstschrijver enkel aan geproduceerde woorden te hangen. Want er zit zoveel meer werk in een stukje tekst dan alleen de woorden die je leest.

Marktonderzoek, zorgvuldig geschrapte woorden, goede psychologische verplaatsing in de klant, indien gewenst ook SEO onderzoek, slimme verwerking van conversiedoelen en een creatief proces wat ervoor zorgt dat alle woorden van het scherm knallen (in plaats van een stille dood sterven op het bomvolle internet).

Zelf kies ik meestal voor optie drie: een projectprijs. Dit betekent dat ik met vaste prijzen per product, pakket of project werk. Ik heb genoeg ervaring om deze voor mezelf goed in te kunnen schatten en voor mijn klanten ontstaan er zo nooit onaangename verrassingen.

Iedereen blij.

Oké, let's talk numbers!

Dus wat kost dat nou, zo'n stukkie tekst?

Uurtarieven van tekstschrijvers liggen grofweg tussen de 50 en 150 euro per uur. Zoals gezegd werk ik voor het schrijven van teksten nooit met een uurtarief. Maar zou ik dat wel doen, dan ligt het rond de 100 euro per uur.

Tarieven per woord? In de journalistiek werkte ik meestal voor een tarief ergens tussen de 25 en 50 cent per woord. Maar er bestaan ook tekstschrijvers die voor 5 cent per woord werken.

Mijn advies: begin daar niet aan.

Je wil geen vulling, je wil klanten die bij je passen. Of enthousiaste inschrijvers van je nieuwsbrief. Of nieuwe volgers op Instagram. Dat krijg je allemaal niet voor een paar cent per woord.

Ik doe het in elk geval niet meer, per woord rekenen. Ik ben toch geen tikmachine? Bovendien zijn er ook woorden waar ik hartstikke lang over nadenk. Titels bijvoorbeeld. Of tekst voor CTA-knoppen. Omdat ze van levensbelang zijn voor een effectieve pagina.

Daarom werk ik met pakketprijzen, want die zijn altijd duidelijk en overzichtelijk. Een paar voorbeelden (allemaal exclusief btw):

Dit nodig? Of iets wat hier op lijkt?

Laten we een keer (geheel vrijblijvend) kennismaken. Dan kan ik je ook uitleggen wat je precies voor die bedragen krijgt. Want als het goed is wil je vooral weten wat het je oplevert, dat stukkie tekst.

Scroll naar boven