Een vriendin had een ge-wel-dige tip voor me.
Ik zocht al een tijdje een goede shampoo met wat minder troep erin. Eentje die echt goed is voor m’n haar, maar geen 300 euro per fles kost.
Ze had dé perfecte shampoo gevonden.
Gebruikte ze zelf ook al maanden. Van de Kruidvat, dus niet duur. En haar haar zat altijd prachtig, dus ik had bewijs dat het goed spul was.
Ik kopen. Mijn haar wassen. Wat denk je?
Helemaal pluizig, stug en hangerig.
Verschrikkelijk spul.
Maar m’n vriendin heeft vrij dun, zacht en van nature rood haar. Ik niet.
Iedereen is anders.
Wat voor haar goed werkt, werkt bij mij voor geen meter
Zo zijn er wel meer dingen die niet altijd werken.
Tot m’n 30e loste ik een kater op met veel water (of appelsap) drinken, een bak magnetronlasagne met een zak chips on the side en eindeloze re-runs van The Hills op MTV. Dan was ik na een paar uur weer het vrouwtje.
Maar dat werkt al lang niet meer.
Ik ben 40.
Het beste medicijn tegen een kater is nu: geen alcohol drinken.
En als dat is mislukt: drie dagen huilen.
Ik ben veranderd.
Wat een paar jaar geleden goed werkte, werkt vandaag voor geen meter
Ander voorbeeld?
Toen ik nog een Nokia 8210 had, werkte het prima om mijn telefoon een paar meter bij me vandaan te leggen zonder ernaar te kijken.
Maar met een smartphone is dat anders. Die lonkt naar me.
Ondanks dat ik alle geluidjes heb uitgezet, voel ik ‘m trekken. Ik weet dat er in die 3 minuten dat ik hem niet heb aangeraakt allemaal nieuwe informatie de wereld in is geslingerd. En dat al die apps die ik er vrijwillig op heb gezet zó zijn gebouwd dat ik eraan verslaafd ben geraakt.
Dus nee, een paar meter bij me vandaan leggen, doet helemaal niks voor mijn schermtijd.
De wereld is veranderd.
Wat ooit prima werkte, werkt nu voor geen meter
Wat jij hieraan hebt?
Ja, zoek naar voorbeelden. Laat je inspireren door anderen. Lees veel boeken, luister naar podcasts, kijk video’s die je vooruit helpen of je hoofd vullen met nieuwe ideeën.
Maar staar je niet blind op wat voor anderen werkt.
Want jij bent niet die ander. En die business guru die je al een tijdje volgt, is misschien ook iets te lang blijven hangen in de strategieen trucjes die voor haar óóit goed werkten. Maar inmiddels net zo achterhaald zijn als realtime tv kijken.
Dus neem af en toe wat afstand en kijk eens wat je dan ziet.
Blijf zelf nadenken. Experimenteren. En vooral: meer creëren dan consumeren.
Dat is hoe je ontdekt wat voor jou (nu) werkt.