Waarom tips van anderen vaak niet goed werken

Tips

Een vriendin had een ge-wel-dige tip voor me.

Ik zocht al een tijdje een goede shampoo met wat minder troep erin. Eentje die echt goed is voor m’n haar, maar geen 300 euro per fles kost.

Ze had dé perfecte shampoo gevonden.

Gebruikte ze zelf ook al maanden. Van de Kruidvat, dus niet duur. En haar haar zat altijd prachtig, dus ik had bewijs dat het goed spul was.

Ik kopen. Mijn haar wassen. Wat denk je?

Helemaal pluizig, stug en hangerig.

Verschrikkelijk spul.

Maar m’n vriendin heeft vrij dun, zacht en van nature rood haar. Ik niet.

Iedereen is anders.

Wat voor haar goed werkt, werkt bij mij voor geen meter

Zo zijn er wel meer dingen die niet altijd werken.

Tot m’n 30e loste ik een kater op met veel water (of appelsap) drinken, een bak magnetronlasagne met een zak chips on the side en eindeloze re-runs van The Hills op MTV. Dan was ik na een paar uur weer het vrouwtje.

Maar dat werkt al lang niet meer.

Ik ben 40.

Het beste medicijn tegen een kater is nu: geen alcohol drinken.

En als dat is mislukt: drie dagen huilen.

Ik ben veranderd.

Wat een paar jaar geleden goed werkte, werkt vandaag voor geen meter

Ander voorbeeld?

Toen ik nog een Nokia 8210 had, werkte het prima om mijn telefoon een paar meter bij me vandaan te leggen zonder ernaar te kijken.

Maar met een smartphone is dat anders. Die lonkt naar me.

Ondanks dat ik alle geluidjes heb uitgezet, voel ik ‘m trekken. Ik weet dat er in die 3 minuten dat ik hem niet heb aangeraakt allemaal nieuwe informatie de wereld in is geslingerd. En dat al die apps die ik er vrijwillig op heb gezet zó zijn gebouwd dat ik eraan verslaafd ben geraakt.

Dus nee, een paar meter bij me vandaan leggen, doet helemaal niks voor mijn schermtijd.

De wereld is veranderd.

Wat ooit prima werkte, werkt nu voor geen meter

Wat jij hieraan hebt?

Ja, zoek naar voorbeelden. Laat je inspireren door anderen. Lees veel boeken, luister naar podcasts, kijk video’s die je vooruit helpen of je hoofd vullen met nieuwe ideeën.

Maar staar je niet blind op wat voor anderen werkt.

Want jij bent niet die ander. En die business guru die je al een tijdje volgt, is misschien ook iets te lang blijven hangen in de strategieen trucjes die voor haar óóit goed werkten. Maar inmiddels net zo achterhaald zijn als realtime tv kijken. 

Dus neem af en toe wat afstand en kijk eens wat je dan ziet.

Blijf zelf nadenken. Experimenteren. En vooral: meer creëren dan consumeren.

Dat is hoe je ontdekt wat voor jou (nu) werkt.

Goede vragen

Hi, ik ben Antje

Meer van mij lezen? Abonneer je dan hier op de V-files. Krijg je één keer per week een mail van me waar je als ondernemer echt wat aan hebt.

Heb je zelf ideeën voor een blog waardoor je beter wordt gevonden en klanten aantrekt die bij je passen? Maar weet je niet waar je moet beginnen? Boek een korte brainstormsessie, dan hakken we samen knopen door en geef ik je slimme blogtips.

Zoek je vooral inspiratie voor je marketing?  Omdat het soms voelt alsof je ‘alles al eens hebt verteld’ bijvoorbeeld? Begin dan bij True story!

Scroll naar boven

Meld je aan voor

De V-files

'Ja met zulke e-mails heb je geen e-book meer nodig'

Wat ís storytelling nou precies en waarom werkt het zo goed? Let me show you in mijn e-mails (a.k.a. De V-files)

Meld je aan voor

De V-files

'Ja met zulke e-mails heb je geen e-book meer nodig'

Is het een nieuwsbrief, een marketing tool of elke week een goed verhaal dat je vaak óók nog aan het denken zet? Dat weet je pas als je je aanmeldt, up to you:-)