Nooit meer zonder content ideeën

Content ideeen

Goede content ideeën zijn een soort sterke valuta geworden.

Super waardevol.

Als kind met een chronisch tekort aan zakgeld, droomde ik weleens van een portemonnee die niet leeg kon raken. Omdat hij zich op magische wijze vanzelf weer zou vullen met muntstukken als ik van mijn laatste centen knikkers en snoep kocht.

Tegenwoordig ken ik veel ondernemers die honderden muntstukken over hebben voor een contentkalender die zich vanzelf weer vult met briljante content ideeën zodra je het laatste idee hebt gebruikt.

Want waar moet je nu weer over schrijven?

Op Instagram en LinkedIn. Of op je blog. Het is ook eigenlijk alweer tijd voor een scherpe nieuwsbrief. Maar waar moet het over gaan?

Een voorraadje ideeën zou lekker zijn hè?

Nou kan ik niet toveren (dat van die portemonnee is ook nooit gelukt, moest gewoon sparen voor m’n knikkers), maar ik kan je wel uitleggen waar je de beste ideeën voor nieuwe content vindt.

Als je het mij vraagt dan.

Waarom ik nooit zonder content ideeën zit

Ik doe een aantal dingen die helemaal niet ingewikkeld zijn, maar echt goed werken.

Voor jou denk ik ook:

  1. Zorg dat je altijd een notitieboekje bij de hand hebt.
  2. Hou je ogen en oren open
  3. Doe zoekwoordenonderzoek
  4. Stel vragen
  5. Lees oude content opnieuw door

Hoewel ik vroeger als een waakhond bovenop mijn snoep zat, deel ik in dit blog graag alles met je wat ik weet over hoe je een ideeënmachine wordt. Noem het volwassen worden.

Daarom zal ik de vijf punten die ik net opsomde zo wat verder toelichten.

Maar om je een boel tijd te besparen, eerst even wat tips over hoe het niet moet.

Een stroom aan content ideeën is goud waard

Daarom worden er ook zoveel blogs geschreven over hoe je aan content ideeën komt.

Maar echt goede content ideeën zijn nog veel waardevoller. En die haal je niet uit lijstjes met 48 snelle ideeën voor social media content.

Goed bedoeld, maar je kunt er vaak net niks mee. Of de auteur legt niet uit wat je er dan precies mee moet doen. Om echt onderscheidend of daadwerkelijk behulpzaam voor je lezer te zijn bijvoorbeeld.

Dus voordat ik dieper in ga op de vijf punten die ik hierboven noemde, raad ik je het volgende ook dringend aan:

– Deel geen leuke feitjes over jezelf

(drink je elke dag cappucino met havermelk? Leuk, maar deel dat dan (als het écht moet) liever door te vertellen over de dag dat je gewone koffie hebt afgezworen omdat [insert boeiend verhaal dat iets over jouw persoonlijkheid zegt])

– Haak niet in op een feestdag

(doet iedereen al)

– Deel geen inspirerende quotes

(tenzij het een intrigerende uitspraak van jezelf is waar een interessant verhaal bij hoort, of een quote die niemand kent, of omdat het een quote is waar jij juist een tegendraads idee of bijzondere anekdote bij hebt die mensen gaan onthouden)

– Omschrijf geen trend uit je vakgebied

(vertel liever waar NIEMAND in jouw vakgebied het over heeft en waarom dat onterecht is)

– Luister niet naar mij

(als je juist gek bent op feitjes, feestdagen, quotes en trends, want ik ben ook maar iemand met een mening)

Nieuwe content ideeën vind je zo

De tijd die ik je nu heb bespaard, kun je besteden aan vijf dingen die je wel een constante stroom aan goede content ideeën gaan opleveren:

1. Notitieboekje binnen handbereik

Ideeën ploppen niet netjes op wanneer jij ze nodig hebt. Die komen ineens je brein binnen zweven als je langs de kant van het zwembad je dochter zit aan te moedigen voor haar A-diploma. Of als je net vijf minuten in bed ligt.

Ze komen meestal ook niet als kant-en-klaar pakket, keurig opgebouwd uit logische volzinnen. Nee, content ideeën komen in losse flarden. Die je op een later moment verder gaat structureren en samenvoegen.

Daarom heb ik altijd iets bij de hand om notities in te maken. Een boekje, schriftje of desnoods telefoon (maar dan schrijf ik het later wel meteen op in dat boekje, zodat ik alles bij elkaar heb staan).

Werkt een document of mapje op je computer voor jou beter om alles te verzamelen? Ook prima, maar zorg dat je altijd iets binnen handbereik hebt om je ideeën in vast te leggen.

En onderschat het belang van die schatkist niet. Want zo kun je zo’n boekje of mapje ook gerust noemen. Echt, goud waard.

2. Oren en ogen open houden

Content ideeën ontstaan meestal niet uit het niets. Je moet gevoed en geprikkeld worden. Daar kun je jezelf een beetje bij helpen. Láát je prikkelen. Dit betekent dat je met een andere bril naar de wereld gaat kijken.

Klinkt vaag? Laat ik het dan zo uitleggen:

Mijn beste ideeën ontstaan meestal doordat ik iemand iets hoor zeggen. Of zie doen. In de trein. In het park. In de wachtkamer van de tandarts. Op tv kan ook.

Maar dan moet je die dingen wel horen of zien.

Dit Instagram bericht kwam bijvoorbeeld tot stand doordat ik een opmerking las op een forum voor ondernemers, waardoor mijn creatieve brein werd aangezwengeld.

Dus, simpel advies: stel jezelf een beetje open voor de wereld om je heen. En erken dat alles (het begin van) een vermomd idee kan zijn.

3. Doe zoekwoordenonderzoek

Je hoeft geen SEO-specialist te zijn om één keer per maand een uurtje uit te trekken voor een klein zoekwoordenonderzoek binnen jouw vakgebied. Dit brengt je gegarandeerd op allerlei ideeën die je zelf in jouw eigen stijl kunt gaan uitdiepen.

Geen idee hoe dit werkt?

Stuur me een bericht en dan help ik je op weg.

4. Stel vragen

De beste content ideeën zijn natuurlijk de ideeën waar jouw ideale klant echt iets aan heeft.

Dat ontdek je deels door gewoon logisch en niet al te ingewikkeld na te denken (naast notitieboekjes ook een zwaar onderschat middel) en door zoekwoordenonderzoek te doen.

Maar je kunt het natuurlijk ook gewoon vragen. In elk contact met (potentiële) klanten heb je de kans om vragen te stellen die jou op goede ideeën brengen.

Wees oprecht geïnteresseerd en nieuwsgierig naar wat hen bezig of tegenhoudt. Niet in algemene zin, maar zo concreet mogelijk.

En kijk ook naar de vragen die je zelf hebt. Zo ontstond dit blog over Linktree doordat ik me afvroeg waarom zoveel mensen een Linktree link in hun Instagram profiel hadden staan (mede mogelijk gemaakt door: oren en ogen open houden) en wat het nou eigenlijk is.

Toen ik dat ging uitzoeken, ontdekte ik al snel dat Linktree veel nadelen heeft en dat het alternatief heel simpel is.

Leek mij handig om die kennis in een makkelijk leesbaar verhaal te gieten, omdat ik inmiddels had gezien dat toch nog heel veel mensen Linktree gebruiken. Terwijl dat dus helemaal niet hoeft.

5. Lees oude content opnieuw door

Dit advies geldt vooral voor mensen met een blog. Want elk blog dat je schrijft, zit boordenvol nieuwe ideeën.

In dit blog kan ik alweer (minstens) drie deelonderwerpen vinden die ik verder kan uitwerken:

  • Wat heb je aan een contentkalender?
  • Hoe doe je een zoekwoordenonderzoek?
  • Ken jij de bezwaren van je klant (wat houdt hen tegen)?

En dat geldt voor de meeste blogs die je schrijft. Daar zit vaak veel meer in. Maar omdat je in één verhaal niet allerlei kanten op wilt schieten, werk je dat een andere keer uit.

Op het moment dat ik dit schrijf, doe ik dus nog niks met die drie nieuwe onderwerpen. Maar over een tijdje staan er misschien wel linkjes naar nieuwe vervolgcontent.

Dus lees af en toe oude content door om te checken of je nog iets hebt laten liggen.

Heb je geen blog, maar wel een nieuwsbrief of een actief Instagram account? Daarvoor geldt hetzelfde. Oude berichten of eerder verstuurde nieuwsbrieven bevatten vaak haakjes voor andere ideeën. Alleen link je dan niet door naar die nieuwe content.

Nou hoor ik je denken…

……dat klinkt allemaal wel als een boel werk. Kan ik niet gewoon inhaken op een feestdag? Wat leuke feitjes over mezelf delen? Of een inspirerende quote?

Natuurlijk kan dat. Zie ook het laatste puntje van mijn adviezen over hoe het (volgens mij) niet moet.

Wil ik je alleen nog meegeven dat je geen content moet maken om het content maken. Of omdat je ergens hebt gelezen dat het SUPER BELANGRIJK is om consistent te zijn.

Dat jij nou toevallig met jezelf had afgesproken dat je elke dinsdag nieuwe content zou delen, betekent niet dat je dit snel even tussen de bedrijven door moet produceren.

Goede content vraagt om denkwerk. Of een beetje hulp, als je er zelf niet (snel genoeg) uitkomt. Maar dan levert het je ook wel wat op.

Super leuke en enthousiaste klanten bijvoorbeeld.

antje veld tekstschrijver

Ik ben Antje Veld, tekstschrijver en schrijfcoach

Vaker mijn blogs lezen? Abonneer je dan hier op mijn nieuwsbrief. Krijg je één keer per maand een mail van me met een blog waar je als ondernemer echt wat aan hebt. 

Wil jij nou ook een zakelijk blog waardoor je beter gevonden wordt en klanten aantrekt die echt goed bij je passen? Heb ik een Blogdienst voor.

Liever zelf beter leren schrijven? Kijk dan even op mijn pagina over Schrijftraining hoe ik je daar bij kan helpen.

Scroll naar top