Maar let op: zónder weggever
Je moet een freebie maken als je je e-maillijst wil laten groeien.
Of een waardevolle weggever. Een gratis checklist. Leadmagnet.
Maakt niet uit hoe je het noemt. Als het maar niks kost.
En dan zet je er gewoon iets bij van ‘je ontvangt ook mijn wekelijkse tips over iets waar jij naar verlangt en ik super veel vanaf weet’. Plus: ‘je kunt je altijd weer afmelden! Easydepeasy.’
Werkt altijd.
Toch?
Niet per se.
Waarom je die freebie beter weglaat
Even los van de juridische regels rond e-mailmarketing die veel ondernemers negeren ‘omdat iedereen het doet’….
(vraag je lievelingsjurist maar hoe het wél moet)
….kán je je afvragen of je met bovenstaande strategie ook de meest betrokken lijst krijgt.
Want verzamel je zo die leuke mensen die jouw tips en verhalen ECHT graag willen lezen?
Die erop reageren? En ze doorsturen? Misschien zelfs een kalender boven hun bed hangen waarop ze de dagen kunnen afkruisen tot jouw volgende mail? Omdat ze er zó naar uitkijken?
(Oké, nu overdrijf ik, or ám I???)
Om díe mensen op je lijst te krijgen, heb je volgens mij helemaal geen freebie nodig.
Wat je wél nodig hebt om je e-maillijst te laten groeien
Hoewel een kleine e-maillijst ook zo zijn voordelen heeft*, is het idee van een grote e-maillijst natuurlijk dat je in één klap veel mensen tegelijk bereikt.
Zonder irritant algoritme waarvoor je je in allerlei bochten moet wringen.
En zonder dat je extra veel werk in scrollstopping beeld hoeft te stoppen. Want bij e-mail is het just you and your words.
Om je e-maillijst te laten groeien zónder leadmagnet, heb je 5 dingen nodig:
- Een eigenzinnige naam
- Social proof
- Een goede relatie met de e-mailpolitie
- Een eigen geluid
- Een salespagina
*Want dan kan je veel makkelijker vragen stellen en persoonlijk reageren op de mensen die antwoorden. Hallo interactie met je lezers!
Oké, let's break it down
1. Een eigenzinnige naam
Weet je hoeveel nieuwsbrieven er elke dag uitkomen?
Ik ook niet.
Maar ik weet wel dat je met ‘een nieuwsbrief’ niet opvalt. En laten we eerlijk zijn, het klinkt ook een beetje, tja, stoffig.
Alsof je de wekelijkse nieuwsbrief van de basisschool om de hoek hebt volgetikt. Waarin staat wie er jarig is, wanneer de nieuwe bomen naast de glijbaan worden aangeplant en hoeveel dagen het nog duurt totdat de kerststukjes af moeten zijn.
Bovendien heb je waarschijnlijk hele andere dingen te vertellen dan ‘nieuws’.
Dus geef jouw wekelijkse of maandelijkse e-mails een eigenzinnige naam. Iets wat helemaal van jou is en een beetje de nieuwsgierigheid prikkelt.
Die van mij heten bijvoorbeeld De V-files.
2. Social proof
Wat voor je diensten en producten geldt, geldt net zo goed voor de content die je naar je e-maillijst stuurt.
Allemaal leuk en aardig dat jij het fantastisch vindt en zeker weet dat anderen er iets aan gaan hebben, maar ja, ‘wij van wc-eend’…..
Vraag je lezers daarom eens waarom ze jouw mails graag lezen. En wat ze eruit halen bijvoorbeeld.
Een paar korte quootjes van anderen maken niet alleen hét verschil voor je bedrijf, maar ook voor je e-maillijst.
(Wel even om toestemming vragen of je ze, het liefst met naam, mag delen)
3. Een goede relatie met de e-mailpolitie
Hét voordeel van e-mail is natuurlijk dat mailtjes in principe gewoon op volgorde van versturen in een inbox belanden (i.p.v. dat ze eerst ingewikkelde algoritmes moeten pleasen om gezien te worden).
Ténzij de e-mailpolitie (a.k.a. spamfilter) jouw mail in het postvakje van de geheimzinnige erfenissen en vage medicijnaanbiedingen aflevert.
Een van de dingen die je kan doen om dat te voorkomen, is bepaalde woorden vermijden. Zoals: gratis, cadeau, goedkoop, korting, aanbieding, voordeel, actie en scheldwoorden.
(Wees ook voorzichtig met dingen over geld en gezondheid, overmatig gebruik van leestekens, CAPSLOCK en plaatjes).
Verder mag je van mij alles zeggen in je e-mails.
Echt, hou je vooral niet in. Je lezers willen je graag leren kennen.
4. Een eigen geluid
De holy grail in busy online ondernemersland.
Want met een eigen geluid, val je op tussen de rest.
Mensen gaan jouw geluid herkennen. En daardoor voelt het ook een beetje alsof ze JOU leren kennen. Mag jij raden met wie ze het liefst samenwerken of van wie ze het liefst kopen. De ondernemer that feels like a stranger? Of de ondernemer that feels like a friend?
Precies.
Maar hoe vind je nou die tone of voice die jou anders maakt dan de rest?
Schrijven. Meer schrijven. En nog meer schrijven.
Want je hébt al een eigen geluid. Het is hoe je praat als je bij je vrienden bent. Of wanneer je naast je partner op de bank zit. Het zijn ook de gedachten die je hebt als je iets zit te lezen of op straat wandelt. De dingen die jou opvallen en de grapjes die je maakt als je het meest op je gemak bent.
Schrijf het op en there it is: jouw geluid.
5. Een salespagina
Iets verkopen wat gratis is, klinkt misschien wat tegenstrijdig.
Maar zelfs als mensen er geen geld voor betalen, kost het ze altijd iets.
Tijd bijvoorbeeld. Om jouw mails te lezen. Maar ook: ruimte. Zowel in hun inbox als in hun hoofd.
Want een binnenkomende mail is ook weer een taakje op een to-do-list. Zo’n irritant rood bolletje met een 1 wat mensen ‘weg moeten werken’.
Dus is het heel simpel: als het iets kost, moet je het verkopen.
Maak daarom een goede salespagina voor je e-maillijst, waarin je lezers enthousiast maakt, uitlegt wie je bent, waarom mensen er iets aan hebben en wat ze kunnen verwachten.
Klinkt als veel werk?
Valt mee hoor.
Je hoeft het natuurlijk niet allemaal tegelijk te doen.
Begin gewoon eens met een eigen naam (i.p.v. nieuwsbrief) en een lekkere salespagina met een duidelijk aanmeldformulier.
De rest komt later wel.
Want terwijl je je mails schrijft, bouw je vanzelf aan die goede relatie met de e-mailpolitie. Na een half jaar vraag je eens een keer aan je lezers wat ze ervan vinden.
En dat eigen geluid groeit met elke e-mail die je verstuurt.
Zoek je wat extra inspiratie om betere content te schrijven?
Met je dan aan voor de V-files.
PS: Ik heb verder niks tegen freebies of weggevers, super handig om mensen op een laagdrempelige manier kennis met jou en je aanbod te laten maken. Maar dat kan ook los van je algemene lijst (zodat je die ‘schoon’ houdt).