De laatste zin

Hoe eindig je een tekst?

The end

Goed, je hebt je verhaal gedaan. Je punt gemaakt.

Hoe eindig je?

Das nog niet zo eenvoudig.

Want je hebt je hart en ziel in die pagina, post, nieuwsbrief of blog gestopt. Basically ben je zo goed als leeg. Uitgetikt. Álles gegeven. Het liefst wil je gewoon die computer uitzetten en naar huis.

(Of naar de bank, als je thuis werkt).

Maar ja, das zonde.

Want het gaat er niet zozeer om wat je lezer denkt terwijl ie je tekst leest.

Het gaat erom wat je lezer daarná doet

Wat voor indruk je achter laat. Hoe lang ie nog aan jou en je verhaal blijft denken. Misschien nog wel meer van je gaat lezen. Of zelfs besluit dat ie je gewoon direct wil spreken.

Jouw afsluitende woorden spelen daarbij een levensgrote rol.

(No offence naar de rest natuurlijk, jullie zijn ook belangrijk, you’re totally in it together)

Dus hoe maak je van die laatste woorden de kroon op je werk?

Hoe zorg je dat ze al die andere woorden daarvoor extra kracht bij zetten?

Zodat je je hart en ziel niet voor niks aan het werk hebt gezet……

Vijf manieren om een tekst sterk te eindigen

Het is het absoluut waard om wat extra aandacht te besteden aan je laatste woorden.

Maar dat hoeft niet meteen. Ga gerust eerst even naar de bank als je je helemaal leeg voelt. En kom de volgende dag met een fris hoofd weer terug bij je computer om een sterk einde toe te voegen. Voelt je lezer verder niks van.

Om je op weg te helpen, heb ik vijf technieken voor je verzameld die je op je eigen manier kunt toepassen (met heel veel voorbeelden).

So pick and choose:

1. Rond schrijven

Wij mensen houden van patronen. Worden we rustig van.

Een patroon is bijvoorbeeld: aan het eind van je tekst weer even refereren naar iets van het begin. Dat noemen we: rond schrijven.

Je lezer denkt dan: aaah, I see what you did there.

Lekker, zo klopt het.

Zo houdt je lezer er een fijn en opgeruimd gevoel aan over. Alsof het boek dicht mag.

Maar ook: alsof ze aan de hand meegenomen worden in een grapje. Het is bijna intiem. Alsof je samen op pad bent geweest en gniffelend met gedeelde inside info de deur afsluit.

Voorbeelden:

  • Zie dit blog, waarin de slotzin weer even terugkeert naar het onderwerp waar het verhaal mee begon.
  • In deze column ook (columnisten zijn dol op rond schrijven, ga er maar eens op letten).

2. Uitsmijter

Dit noemen we ook wel een varkensstaartje. Het streepje van de Q. De natriller.

Een zin (of woord) die de lezer nog even een trap na geeft. Zodat ie je verhaal niet zomaar vergeet. Er misschien zelf nog even wat langer over na gaat denken.

Dit hoeft overigens niet altijd een harde trap te zijn. Soms wil je mensen wakker schudden, maar het kan ook op een liefdevolle manier. Of een aanmoedigende manier

Zo heb je verschillende opties. Bijvoorbeeld:

3. Call to action

Deze is het makkelijkst. Dus ik noem het ook wel ‘een beetje de luie manier van eindigen’.

Wat niet betekent dat je er nooit voor mag kiezen. Integendeel. Sommige teksten schrijf je JUIST voor de interactie.

Lucky you, dan sluit je dus gewoon af met een vraag om te reageren (die aansluit bij het onderwerp waar je over schrijft of bij het doel van je tekst). Of met een strategisch duwtje in de richting waarin je je lezer wil krijgen:

  • Vond je dit interessant? Meld je dan aan voor mijn nieuwsbrief, waarin ik elke week schrijf over [dat waar je tekst over ging]
  • Welk boek moet ik nog meer lezen dit jaar? Deel je tips in de comments!
  • Tag je business buddy….
  • Stuur me een DM als je….
  • Laat je e-mailadres achter om….
  • Lees ook…..
  • Wat is volgens jou het belangrijkste verschil tussen [aansluitend op je verhaal]
  • Wanneer heb jij voor het laatst zo hard gelachen dat je (bijna) in je broek plaste? (als je verhaal daar over ging natuurlijk:-))
  • Enzovoort

Maar doe dit niet te vaak. Maak er geen trucje van.

Dus sluit niet ALLES wat je schrijft af met een call to action, om interactie uit te lokken of iets dergelijks. Je bent er niet om een algoritme te pleasen. Je bent er om je lezer vooruit te helpen (of een leuke dag te bezorgen). 

Mensen haten trucjes. Don’t make people hate you. Nooit een goed idee.

4. Wijze les

Je kunt de boel ook afronden met een sterke quote die je verhaal bevestigt of nog net wat meer kracht mee geeft.

Maar pas op, deze is wel tricky. Want het kan al snel zoetsappig worden.

Dus als je hier voor kiest, zorg dan dat je clichés vermijdt (tenzij zoetsappig he-le-maal jouw tone of voice is en je lezers daar super lekker op gaan en je de data hebt om dat te bewijzen).

Zo zou ik zelf bijvoorbeeld eerder voor een quote van Dolly Parton gaan of voor iets wat niemand kent, dan voor ‘die ene van Pippi Langkous die het nog nooit heeft gedaan’ of iets algemeens als ‘practice makes perfect’.

Maar goed, jouw verhaal, jouw keuze.

5. Gewoon stoppen

Ik zou dit nog net niet revolutionair willen noemen, maar vaak is het antwoord op de vraag ‘hoe eindig je’ veel simpeler dan je denkt.

Gewoon stoppen.

Klaar is klaar. 

In plaats van jezelf in allerlei geforceerde bochten te wringen, kan je ook kijken of je nog wel een uitsmijter, grapje of wijze les nodig hebt.

Misschien staat je sterke einde er al.

Kunnen je twee laatste zinnen er misschien gewoon af?

Whatever you do: ga niet nog even de boel samenvatten in een slaapverwekkende conclusie.

Je zit niet op school.

PS: Nog een laatste tip → Ga eens letten op laatste zinnen bij blogs, nieuwsbrieven, social media posts en columns die je raken, een glimlach geven of om een andere reden bij je binnen komen. Schrijf ze op (en schrijf er ook bij waarom het bleef hangen). Zo creëer je een swipe file voor jezelf met ‘sterke eindzinnen’ dat je altijd kunt gebruiken als inspiratie (wat doet iemand met zijn laatste zin en waarom werkt het?).

Scroll naar top