Stel je even voor dat je helemaal niet bezig zou zijn met volgersaantallen of content die klanten moet opleveren. Maar dat je social media account een soort column is waar je alles kan delen wat je belangrijk of leuk vindt.
Alsof je een reisblog voor je beste vrienden schrijft terwijl je met ze deelt wat je onderweg allemaal ontdekt, leert en meemaakt. Zodat ze met je mee kunnen genieten en misschien wel geïnspireerd raken om zelf ook op pad te gaan.
Je deelt over de dingen die bij je passen en waar je maar niet over uitgepraat raakt.
Welke dingen zouden je vrienden dan het meest logisch vinden omdat ze echt bij je horen? Stel je nu ook even voor dat je vrienden geïnteresseerd zijn in jouw vakgebied en je visie daarop, et voilà: 1 + 1 = jouw thema’s.
Waarom met thema’s werken?
Ik werk zelf altijd met een combinatie van contentcategorieën (die allemaal een ander doel dienen) en thema’s (die jouw content een eigen smoel geven).
De thema’s werken zowel voor jou zelf als voor je publiek fijn. Waarom? Nou dit zijn de drie belangrijkste redenen:
1. Zodat jouw content niet lijkt op die van je concurrentie
Nobody is you and that is your superpower.
Met jouw thema’s leg je een verdiepende laag over je mix van contentcategorieën heen. Een soort hartslag, waardoor niemand je kan kopiëren en anderen je snel herkennen.
In tegenstelling tot content die uit dezelfde stappenplannen en templates wordt geboren. Of het leven zag dankzij een ChatGPT prompt waar nooit écht een hartslag in zit.
Dat voelen mensen. En daarom onthouden ze jou wel.
2. Zodat je niet steeds hoeft te bedenken waar je over gaat delen
Als je je thema’s goed bepaalt, zorgen deze voor een eindeloze stroom aan ideeën die precies bij je passen.
Zo voelt je content nooit geforceerd en hoef je niet lang na te denken waar je nu weer over moet schrijven.
Het zorgt er ook voor dat je content een eenheid vormt en niet alle kanten op schiet.
Zo creëer je herkenning, wat voor je volgers fijn is. Want daarmee word je een soort anker in een wilde zee van content die elke dag over ze wordt uitgestort.
3. Zodat je lezers/luisteraars/kijkers je leren kennen
In ondernemersland wordt altijd veel nadruk gelegd op het belang van ‘je autoriteit’ en ‘het claimen van je expertstatus’.
Maar om als expert gezien te worden, hoef je niet per se afstand te creëren of van bovenaf te roeptoeteren hoe slim en ervaren je wel niet bent.
Sinds de opkomst van AI is er zelfs iets anders nog veel belangrijker geworden.
Vertrouwen.
Dit was altijd al belangrijk, maar nu meer dan ooit. Want je kunt wel zeggen dat we in een recessie zitten op het gebied van vertrouwen. Mensen geloven steeds minder, zijn banger om een miskoop te doen en meer dan ooit op zoek naar wat ECHT voelt.
Dat bereik je met menselijkheid
Ga jezelf maar na.
Jij hebt vast ook vrienden waarvan je gelooft dat ze super goed zijn in hun werk, omdat ze nou ja, niet ontslagen of regelmatig door anderen ingehuurd worden. Maar die je vooral ook bewondert om hun creativiteit of doorzettingsvermogen.
Of omdat ze zich hard maken voor steun aan mantelzorgers.
Elk weekend plastic rapen op het strand.
Super handige tips geven om minder bezig te zijn met je smartphone. En hun talent om de beste wandelroutes in NL te vinden.
Van die vrienden waar je ineens aan denkt als je op tv iets hoort over IJsland, omdat ze het daar con-stant over hebben. Of die je appt als je iets hebt gelezen over ADHD, omdat ze daar altijd zo open over zijn.
En dát bereik je dus met sterke contentthema's
Het liefst wil je dat de mensen die je volgen, ook aan jou denken bij bepaalde thema’s die ze aan je verbinden. Zodat ze zich letterlijk verbonden met je voelen, net als in een vriendschap.
Om dat te bereiken, moet je jouw thema’s constant terug laten komen in je content.
Maar hoe weet je nou wat jouw thema’s zijn?
Met deze oefening heb je ze binnen een uur achterhaald
In mijn training De Perfecte Contentmix, noem ik dit: De Zonnebloem oefening 🌻
Dat ziet er ongeveer zo uit:

De steel van de zonnebloem is je hoofdthema, de groene takken en blaadjes zijn subthema’s en de gele bloemblaadjes zijn je meest aandachttrekkende statements.
Misschien heb je iets vergelijkbaars al eens gezien waarin het werd omschreven als:
- Contentbuckets
- Contentpijlers
- Contentboom
- Contentmapping
- Of een contentweb
Maakt niet zoveel uit hoe je het noemt, komt allemaal op hetzelfde neer. Dus pak pen en papier, dan gaan we nu een vereenvoudigde versie van De Zonnebloem doen.
(De kernwaarden slaan we voor nu even over, dat mag je zelf doen)
Stap 1: We beginnen makkelijk, met het hoofdthema. Schrijf in het midden je vakgebied en zet er een grote cirkel omheen. Zo dus:

Is het gelukt?
Wel hè? Dacht ik al, alle vertrouwen in je.
Stap 2: De subthema’s. Hier wordt het al iets ingewikkelder. Hoe dat komt?
Nou, de kans is groot dat jíj het ingewikkeld gaat maken……😅
Dat je er bijvoorbeeld veel te diep over na gaat denken en bang bent om ‘het verkeerde’ te kiezen, omdat het heel definitief voelt. Hoeft niet. Echt niet. Is toch moeilijk, weet ik.
Onthoud daarom daarom deze twee punten als je het lastig maakt het lastig wordt:
Punt 1: Thema's kunnen (mogen!) veranderen
Ze zijn altijd in ontwikkeling, net als jij en je bedrijf. Wees niet bang dat als je nu iets kiest, je daar voor altijd aan vast zit.
En sommige thema’s ontdek je júist door te schrijven. Je hoeft dus niet compleet van start te gaan.
Punt 2: Maak een mix met groot en klein
Dus kies zowel voor kleinere (blaadjes) als een paar grote thema’s (takjes). Sommige vakgerelateerd en andere meer persoonlijk. Als je dat laatste moeilijk vindt, zet dan ook even je naam in de middelste cirkel tussen haakjes onder je vakgebied.
Hoeveel thema’s heb je in totaal nodig?
Dat is aan jou. Denk er niet te lang over na, gooi gewoon alles eruit wat omhoog komt (er is geen goed of fout). Maar met één hoofdthema en een stuk of 5 zakelijke + 5 persoonlijke thema’s kom je een heel eind.
Kijk maar:

Toch nog lastig? Zo vind je jouw zakelijke subthema's
Pak een tweede vel papier (of open een leeg document op je computer) en beantwoord de volgende vragen om een aantal van je zakelijke subthema’s te bepalen:
👉 Waar help je klanten vaak mee in 1-op-1 gesprekken of coaching?
Wat komt er telkens terug in de gesprekken die je voert?
👉 Wat zijn veelvoorkomende vragen die mensen jou stellen over je werk?
Over welke onderwerpen of thema’s gaan deze? Denk aan vragen in je DM, in e-mails, tijdens workshops, op events, enzovoort.
👉 Wat zijn de ‘bouwstenen’ van jouw vakgebied of methode?
Welke elementen of onderdelen moet iemand kennen, beheersen of begrijpen om jouw werk te kunnen doen?
👉 Welke misvattingen of verkeerde aannames zie je in jouw werkveld?
Waar krijg je altijd een beetje jeuk van?
👉 Waar zit jouw visie anders in elkaar dan van vakgenoten?
Dat wat jou onderscheidt of waar je contant op moet hameren, is vaak een mooi subthema.
Je hebt voorbeelden nodig hè?
Snap ik, hier komen er twee.

Werken we nu de eerste vraag voor dit voorbeeld uit:
Waar help je je klanten mee?
- Prijzen durven vragen voor hun waarde
- Structuur aanbrengen in hun week
- Focus houden in een hoofd vol ideeën
- Ondernemen op hun eigen manier
Wat komt telkens terug?
- Grenzen stellen (nee zeggen tegen klanten)
- Zichtbaarheid zonder jezelf te forceren
- Twijfels over ‘ben ik wel commercieel of zakelijk genoeg?’
- Perfectionisme en controle loslaten
Mogelijke subthema’s:
- Geld
- Tijdsplanning
- Mindset & imposter syndrome
- Eigen stijl in marketing
- Structuur
Nog een ander voorbeeld? Oké, komt ie:

Weer terug naar de eerste vraag:
Waar help je je klanten mee?
- Hun visuele identiteit scherpstellen
- Logo, kleuren en typografie kiezen
- Verhaal vertalen naar beeld
- Consistente visuele content maken
Wat komt telkens terug?
- Ik wil wel iets moois, maar niet standaard
- Keuzestress: minimalistisch of speels, kleurrijk of strak?
- Past dit bij mij en bij mijn klanten?
- Zichtbaarheid vs. herkenbaarheid
Mogelijke subthema’s:
- Kleurpsychologie
- Visuele positionering
- Branding vs. identiteit
- Tools en templates (zoals Canva of juist géén Canva 😂)
- Persoonlijkheid in design verwerken
Nu jij! Pak pen en papier (of open een document op je computer) en noteer waar jij je klanten vaak mee helpt. Of wat steeds terugkomt in de gesprekken die je voert.
Zie je al een rode draad?
In dit e-book vind je nog meer voorbeelden van de andere vragen voor je zakelijke subthema's. En hulp bij het bepalen van je statements.
Oftewel: jouw belangrijkste kernboodschappen, die steeds weer in een andere vorm terugkeren. Want mensen zijn vergeetachtig en snel afgeleid. En je wil ze graag helpen, toch?
Klik hier om het te downloaden
Wil je ook zo'n vragenlijstje voor je persoonlijke subthema's?
Is goed joh.
Hier komen een paar vragen die je helpen om subthema’s te kiezen die jou typeren als mens (náást je vakgebied dus):
👉 Waar kan je makkelijk uren over praten als het moest/mocht?
Je lievelingstopic om over te ranten, waar je het over zou hebben als je een TED Talk mocht geven voor je vrienden, de reden dat er een maximum aantal minuten zou moeten zijn voor voicememo’s…..
👉 Welke eigenaardigheden, voorkeuren of lifestyle keuzes horen bij jou?
- Ik loop altijd op blote voeten
- Ik heb al 20 jaar een Efteling abonnement
- Ik drink geen koffie
- Ik wandel elke dag om 6:30u een uur buiten (ja, ook op kerstochtend)
- Ik spaar alles uit Zweden
👉 Wat vind je belangrijk in het leven?
Duurzaamheid, humor, familie, vrijheid, slow living, eerlijkheid, kleur, inclusiviteit?
👉 Over welke persoonlijke processen of ontwikkelingen ben je heel open?
Moederschap, kinderloosheid (of kindvrij leven), emigreren, klushuis gekocht en alles gaat mis (of wordt mooi), gender, veganisme, perfectionisme, smartphone verslaving, grenzen stellen of ‘nee’ zeggen, alone time nodig hebben?
👉 Waar vragen anderen vaak jouw mening over búiten je vakgebied?
Kledingstijl, investeren, reizen, tech hacks, mindset, relaties, (moes)tuinieren, opvoeding?
Oké, en wat is de volgende stap?
Nou dan ga je content maken.
(als je net als ik niet van ingewikkelde contentplanners houdt met allemaal moeilijke labels en slimme cross reference dingen die je toch niet gebruikt in de praktijk, maar wel alles per kwartaal wil kunnen overzien)
Download hier het contentvangnet.
Of, je werkt je subthema’s eerst nog verder uit tot kleinere ‘blaadjes’, die je helpen om contentideeën omheen te bedenken.
Zo bijvoorbeeld (nog niet helemaal afgemaakt, maar je snapt het idee denk ik):

Zoals je ziet zijn deze thema’s allemaal met een dikke stift vastgelegd.
Toch zijn ze tegen de tijd dat jij dit leest, waarschijnlijk alweer aangepast. Omdat ze nog scherper konden, niet meer klopten of omdat mijn bedrijf, de wereld en ik zijn veranderd.
Dat gaat gegarandeerd gebeuren (niets zo veranderlijk als een ondernemend mensenleven), dus ik herhaal dit nog een keer: wees niet te streng bij het bepalen van je thema’s. Ga ermee aan de slag en schaaf onderweg bij wanneer dat nodig is.
Dat laatste is natuurlijk makkelijker in een digitale omgeving dan op papier. Dus je kan bijvoorbeeld dit template gebruiken (maak een kopie voor jezelf en vul in).
Dan ga je nu echt content maken
Dankzij je thema’s wordt dit een stuk makkelijker. Want je hoeft niet meer te denken: ‘waar zal ik nu eens over schrijven.’
Maar met alleen deze thema’s ben je er natuurlijk nog niet. Weet dat bijvoorbeeld niet elk onderwerp hoeft te leiden naar een call to action. Je lezers of luisteraars hoeven niet áltijd iets te downloaden, kopen of doen.
Soms is het genoeg om aan het denken gezet te worden. Of jou weer iets beter te leren kennen. Dat hangt helemaal van het doel af en van de slimme mix van contentcategorieën die je gebruikt.
Als je daar meer over wil leren, dan is De Perfecte Contentmix iets voor jou.
Gaan we dan nu content maken? Of: maar weet je wat nog handiger is?
Yesss, aan de slag.