Zo doet je Over mij pagina wél iets voor je bedrijf

Over mij pagina

De ‘Over mij’ pagina is een van de meest bezochte pagina’s van een website. Het zou dus het pronkstuk van je website moeten zijn, want hij wordt heel vaak bekeken.

Is dat bij jou zo?

Heb je een Over mij pagina die je best in een vitrinekast zou durven te zetten? Met een spotlight erop, omdat je er zo trots op bent?

Of verstop je hem liever op zolder? Omdat het schrijven ervan toch een beetje voelde alsof je een half uur voor de deadline je belastingaangifte nog moest doen, met K3 op repeat.

Au.

Dat doen Over mij pagina's soms

Pijn aan je ogen.

Ligt niet aan jou. Over jezelf schrijven is nou eenmaal moeilijk. Meestal werkt het zo dat hoe langer je naar die pagina kijkt, hoe meer je ervan overtuigd raakt dat ie op zolder thuishoort.

Veel te opschepperig.

Chaotisch ook. Een ongeleid projectiel dat allerlei kanten op schiet.

Te lang.

Te kort.

Of te saai.

Alsof het om een bijlage van een sollicitatiebrief gaat. Dat is vast niet de bedoeling. Maar wat is dan wél de bedoeling?

Moet het in de 1eof 3persoon? En moet het nou wel of niet over jezelf gaan?

Ga ik allemaal uitleggen. In een aantal stappen, zodat je het makkelijk kunt onthouden.

Moet je zo de kinderen van school ophalen? Of gewoon geen zin om alles te lezen? Klik dan via de hoofdstukken hieronder snel naar het deel waar je echt voor komt.

Geen kinderen? Of juist zin om lekker veel te lezen? Ga dan hieronder verder.

Ik moet je wel waarschuwen: je bent er zo doorheen.

Waarom heb je een Over mij pagina nodig?

Kan het niet zonder? Of gewoon even snel wat persoonlijke feitjes en relevante werkervaring opsommen?

Nee, sorry.

Lees de eerste zin van dit blog nog maar een keer. Het is vaak een van de best bezochte pagina’s van een website. Dan kan je er maar beter een hele sterke van maken.

En natuurlijk kán het wel zonder. Ik bedoel, je krijgt geen boete of zo als je hem weglaat. Of als je gewoon je CV uploadt en wat leuke wetenswaardigheden over jezelf toevoegt.

Maar je laat dan wel veel omzet liggen. Dus ga er gewoon even goed voor zitten en besteed wat extra aandacht aan deze belangrijke pagina.

You can thank me later.

Als je bestellingen of aanvragen verdubbeld zijn bijvoorbeeld. Of de lovende kritieken binnenstromen, omdat je met een goede Over Mij pagina precies die klanten aantrekt die jij het beste kunt helpen.

Zo wordt het leuker (en makkelijker)

Ja, het is lastig om een Over mij pagina echt goed te schrijven, zodat ie doet wat ie moet doen. Want er moet tenslotte veel op gebeuren. En veel ook niet.

Maar no worries, ik ga je helpen.

Eerst even bespreken wat de taak van deze pagina is.

Want als je weet waar je het voor doet, word je er meteen een stuk vrolijker van.

Das zeg maar alvast een 1 – 0 voorsprong op de belastingaangifte. Leuker kunnen we het dus wél maken. Én makkelijker.

Goed om te weten: de naam ‘Over mij pagina’ is een beetje misleidend. Alsof je op cursus gaat en tijdens het voorstelrondje in een kring één voor één iets over jezelf moet vertellen.

(niet bij mij beginnen, niet bij mij beginnen, niet bij mij beginnen)

Maar dit is geen cursus, dit is één van de best bezochte pagina’s op je website.

Het doel is daarom niet: jezelf voorstellen

Het doel van de Over mij pagina is:

  • Een band opbouwen met je lezer (connectie maken)
  • Zodat hij of zij jou gelooft (vertrouwen kweken)

Genoeg om zijn of haar geld naar je over te maken.

Ja, niet zomaar natuurlijk. Daar staat wel iets tegenover

Jouw super waardevolle diensten en producten om precies te zijn. Of beter gezegd: het resultaat wat die diensten en producten jouw lezer gaan opleveren. Dat moet je dus ook duidelijk benoemen op je Over mij pagina.

Kom ik zo op terug.

Maar je Over mij pagina gaat ondanks de misleidende naam dus net zoveel over jezelf als over je lezer.

Anders kan je die connectie niet maken. En vertrouwen kweken wordt dan ook lastig.

Hoe doe je dat nou precies?

Zo schrijf je die sterke Over mij pagina

Om te beginnen met geruststellend nieuws: het is geen hogere wiskunde.

Wat betekent dat er niet perse één correcte aanpak of opbouw is om die belangrijke pagina effectief te schrijven. Er zijn meerdere manieren om het goed te doen.

Staar jezelf dus niet blind op die briljante Over mij pagina van een concurrent (die in jouw hoofd waarschijnlijk veel briljanter is geworden dan hij is). Of van een door de wol geverfde tekstschrijver die allerlei scherpe moves uit de hoge hoed tovert.

Hoeft niet. You do you.

Stop met het lezen van anderen en begin aan jouw eigen verhaal.

Zoals beloofd, ga ik je daar bij helpen. Daarom deel ik hieronder mijn meest praktische handleiding voor een effectieve Over mij pagina. Eentje waar je zó blij van wordt, dat je hem in een vitrinekast durft te zetten.

In drie simpele stappen bespreken we:

A. Wat er op moet

B. Wat er op mág

C. Wat je beter weglaat

Komt ie.

Deze 5 ingrediënten moeten er altijd in

1. Bewijs
Dat jij je lezer begrijpt én kan helpen

Om een connectie met je lezer te maken, is het belangrijk om te laten zien dat je die lezer begrijpt.

De meeste lezers zoeken herkenning. Of juist een verrassende kijk op iets waar ze al een tijdje mee rondlopen.

Of toestemming om hun gevoel te volgen. Tegen alle adviezen uit de omgeving in, tóch dat boek gaan schrijven. Van baan veranderen. Stories maken op Instagram. Die scheiding doorzetten. Investeren in relatief onbekende kunst. Of Crocs aanschaffen.

Als je dan met een beetje humor (of een ander eigenzinnig geluid) emotie bij je lezers weet los te maken, ben je al halverwege met die connectie.

Beloon je bezoeker
Wanneer een bezoeker van jouw website de moeite neemt om door te klikken naar je Over mij pagina, beloon hem dan ook door meteen te bevestigen dat dit een slimme zet was. 

Laat zien dat je precies weet waar hij naar op zoek is. Wat ie nodig heeft. Of wat zijn probleem is.

Daar begin je dus mee.

De ‘pijn’ (zoals marketeers dat altijd zo gezellig noemen) of het verlangen van je ideale klant benoemen. Maar dan wel zo dat het ook een glimlach oplevert, want we gaan het allemaal niet te zwaar maken. Je bent er niet om je lezer verder de put in te praten.

Dit is het deel van je Over mij pagina dat stiekem helemaal niet over jou gaat, maar over je lezer. Omdat je wilt dat die denkt: ‘ja, hier zit ik goed. Fijn dat ik dit nu zeker weet. Oké, nu durf ik mijn kostbare tijd wel te besteden aan dit stukje van het internet. Even verder lezen hoor.’

2. Jouw verhaal
Wie ben je en waarom moet iemand bij jou zijn?

Je schuift nu langzaam op van je klant naar jezelf. Want je gaat die klant natuurlijk niet gaar laten koken in zijn eigen problemen. Nee, je hebt ook een oplossing. Of biedt een helpende hand.

In de meeste gevallen ben je daarin niet uniek. Want er zijn echt wel meer goede fotografen die geportretteerden op hun gemak kunnen stellen, creatieve copywriters die weten hoe het internet werkt, nuchtere coaches, betrouwbare huisschilders en milieubewuste kaasmakers.

Dus, je lezers willen graag weten wie je bent. Hoe jij bent. Daarin ben je waarschijnlijk veel unieker dan in je aanpak. Maar over dat laatste vertel je natuurlijk ook iets.

Even uitleggen wat je precies doet. Hoe je daar kwam (geen archiefkast met je hele geschiedenis omgooien, maar een paar relevante stappen laten zien). En waarom je doet wat je doet.

Veel ondernemers noemen dat hun why. De reden dat ze ’s ochtends opstaan. Waar hun hart sneller van gaat kloppen en ze niet over uitgepraat raken. Of hun eigen moeder nog voor zouden inruilen.

3. Persoonlijkheid
Gewoon je ongemakkelijke zelf

Heb je niet echt een why? Of een missie? Weet je eigenlijk helemaal niet wat het verschil tussen een why en een missie is? Of vind je die van anderen soms een beetje gekunsteld klinken? En loop je daarom niet zo met die van jou te koop?

Mag je van mij gewoon hardop zeggen hoor. Laat je het lekker weg joh.

Als je op je Over mij pagina maar wel je persoonlijkheid laat zien (niet zo voorzichtig, wees gewoon je cynische, uitgesproken, hilarische, roze, groene, eigenwijze, hysterische, vriendelijke, peinzende, blije, extraverte, introverte of ongemakkelijke zelf) en duidelijk maakt wat je precies voor je klanten kunt betekenen.

Voor jezélf is het wel goed om te weten waarom (why) je doet wat je doet.

Dat helpt om gemotiveerd te blijven op al die dagen dat het vreselijk tegenzit. Of veel meer werk is dan gedacht. En om steeds weer genoeg moed te verzamelen om risico’s te nemen en spannende keuzes te durven maken. Gewoon, om te ondernemen dus.

Maar je klant vindt jouw persoonlijkheid en het resultaat wat je belooft (en of dat een beetje geloofwaardig overkomt) echt veel belangrijker dan je why.

Vandaar ook de volgende must have voor je Over mij pagina:

4. Resultaat
Wat jouw dienst of product een klant precies oplevert

Hoe voeg je waarde toe? Hoe ziet het leven van jouw klant eruit nadat ze je dienst of product hebben gekocht. Wat is er veranderd?

Of beter gezegd, jouw lezer wil antwoord op de vraag: wat valt er hier te halen?

Dit is cruciaal voor een aankoopbesluit.

Dus laat dat ook duidelijk op je Over mij pagina zien. Want hoewel mensen zeker ook willen weten wie je dan wel bent (omdat ze een idee willen krijgen of je een beetje te vertrouwen bent), zijn de meeste klanten vooral geïnteresseerd in het resultaat wat je hen belooft.

Zo’n resultaat kan bijvoorbeeld zijn:

* Een hoge positie in de zoekresultaten van Google

* Een duurzamere wereld

* Meer klanten via Instagram

* Ontdekken welke baan écht goed bij je past

Oké, je bent er bijna. Nog één essentieel punt wat echt op je Over mij pagina MOET (nou ja, je moet nog steeds niks, maar als je één ding kiest om rebels over te zijn, zou ik niet voor nummer 5 gaan) .

5. Call to action
Wat moet je lezer doen?

Vergeet niet om je Over mij pagina af te sluiten met een suggestie voor je lezer.

Een goed idee (inschrijven voor je nieuwsbrief bijvoorbeeld). Een knop die naar een van je diensten leidt. Een link naar je gratis weggever. Een doorverwijzing naar je social media. Een contactformulier om samen (al dan niet digitaal) koffie te drinken. Of champagne. In Parijs. Als dat logisch klinkt.

Wat de volgende stap dan ook is die het beste bij jou en je klant past.

Maar help je lezer verder op weg naar dat resultaat wat je eerder hebt beloofd.

Dit mag ook op je Over mij pagina

– Reviews

Van die laaiend enthousiaste testimonials (met foto) waar potentiële klanten hebberig van worden. Die mag je op elke pagina van je website plaatsen. Dus niet alleen op je homepage, salespagina’s en ‘blije klanten’ pagina. Maar ook op je contactpagina, je 404-pagina en op je Over mij pagina.

– Video

Dit past niet bij iedereen, maar een korte video (maximaal 1 minuut) kan erg goed werken op een Over mij pagina. Het breekt de pagina lekker en geeft net even een andere energie dan tekst, foto’s en grafische elementen. Bovendien helpt het om te bewijzen dat je een mens bent.

– Media

Ben je ooit geïnterviewd? Heb je op een podium gestaan? Schoof je aan bij een podcast? Deel het op je Over mij pagina!

Doe dit liever niet op je Over mij pagina

  • Alleen maar over jezelf praten. Vinden je vrienden ook niet leuk.

  • In de derde persoon enkelvoud praten. Vinden je vrienden ook gek.

  • Een lange aanloop nemen voordat je aankomt bij de vijf ingrediënten die je Over mij pagina in elk geval nodig heeft. Over je jeugd, waarin je bijvoorbeeld altijd al met letterdozen speelde. Op je zevende zelfs een prijs won bij een verhalenwedstrijd. En opgroeide met een vader die eerst docent Nederlands en later copywriter was.

    Allemaal waar en je zou kunnen denken dat het relevant is voor mijn Over mij pagina, omdat het iets zegt over mijn aanleg en liefde voor taal. Maar dat is het niet. Nobody cares. Natuurlijk heb ik iets met taal. Anders was ik geen tekstschrijver en schrijfcoach geworden.

    Dat hoeft dus niet op mijn Over mij pagina.

En hoe lang moet ie zijn?

Maakt niet uit.

Zo lang of kort als jij wilt. Als je maar onthoudt dat je hem schrijft voor je lezer. En niet je hele levensgeschiedenis over je bezoekers uitstort.

Maar wees niet bang om ruimte te pakken.

En let op dat je niet alleen informeert. Als je iemand aan het lachen krijgt (of iets anders laat voelen), heb je ook al veel bereikt.

Kom je er nou toch niet helemaal uit?

Dan help ik je graag!

Van smakeloze magnetronmaaltijd naar sterrenkwaliteit.

antje veld tekstschrijver

Ik ben Antje Veld, tekstschrijver en schrijfcoach

Vaker mijn blogs lezen? Abonneer je dan hier op mijn nieuwsbrief. Krijg je één keer per maand een mail van me met een blog waar je als ondernemer echt wat aan hebt. 

Wil jij nou ook een zakelijk blog waardoor je beter gevonden wordt en klanten aantrekt die echt goed bij je passen? Heb ik een Blogdienst voor.

Liever zelf beter leren schrijven? Kijk dan even op mijn pagina over Schrijftraining hoe ik je daar bij kan helpen.

Scroll naar top