Metaforen

Laat je inspireren door de allerbeste beelddenkers

Als schrijver zet je metaforen in om ingewikkelde dingen zonder al te veel woorden snel duidelijk te maken. Door gebruik te maken van informatie die je lezer al een keer heeft opgeslagen in zijn brein.

Dat is niet alleen feitelijke informatie, maar bijvoorbeeld ook een gevoel of een verband. Je boort dus in één keer een enorme bron aan waarmee je iets super snel en helder kunt overbrengen.

Zo hoeft je lezer niet zelf na te denken (wat bedoelt ze nou?) en heb jij weer een heleboel ‘uitleg-woorden’ bespaard (hoera).

Hoe kom je aan een goede metafoor?

Soms moet je daar even voor gaan zitten.

Want remember: jij doet het werk. Je lezer leunt rustig achterover totdat je iets briljants hebt bedacht.

Probeer dus te zoeken naar:

  • Het voelt als….
  • Het is net een…
  • Zie het als een soort…
  • Je kunt het vergelijken met…
  • Net zo [vul in] als…

Deze 3 manieren helpen je verder

  1. Benoem wat het is
    Waar zoek je een metafoor voor? Is het een ding. Een gevoel. Een reactie. Een samenwerking. Een persoon. Als je de juiste omschrijving hebt, ga je op zoek naar iets vergelijkbaars in een andere context.


    Maar let op: een metafoor werkt het beste als ie verrast. Dus als je een metafoor zoekt voor een bedrijf dat ten onder gaat, kies dan niet voor ‘een zinkend schip’. Dat hebben mensen al te vaak gelezen. Zoek verder naar dingen die bijvoorbeeld ‘kopje onder gaan’. Of ‘niet meer te redden zijn’.

  2. Praat er met anderen over
    Ik zocht laatst een metafoor voor ’transparant’. Maar ik vond ‘pas gewassen ramen’ te voor de hand liggend. En ‘deelnemers van een wet T-shirt contest’ te vrouwonvriendelijk. Dus appte ik mijn vader. Weet jij nog iets transparants?

    Vijf minuten later schoot dit me te binnen: De Grand Canyon Skywalk. Anderen kunnen je dus op ideeën brengen. Maar simpelweg door het hardop uit te spreken of op te schrijven, gaat je brein vaak zelf ook aan de slag.

    Nu staat ergens op mijn website de zin: ‘Ik ben nog transparanter dan de Grand Canyon Skywalk, dus mijn tarieven staan overal op mijn website bij de verschillende diensten vermeld.’

  3. Kijk de kunst af
    De beste beelddenkers schrijven boeken en scenario’s. Dus kijk ook eens hoe anderen het doen en laat je door hen inspireren. Veel romans staan vol met mooie en originele metaforen.


    Schrijf de mooiste op en laat je inspireren door hun denkwijze als je zelf weer eens een goede metafoor nodig hebt.

    Maar ook televisieseries zitten er vol mee (zie video bovenaan).

Wil je meer schrijftips?

Meld je dan aan voor mijn maandelijkse nieuwsbrief.

Daar staat slechts sporadisch hard nieuws in en ik verstuur ‘m digitaal, maar je gaat er gegarandeerd beter door schrijven.

Leuker dan je denkt.

Scroll naar top